Oedeemtherapie

Het menselijk lichaam bestaat voor twee derde uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfebanen en de hersenbanen. Zeer veel processen verlopen via dit lichaamsvocht en dit noemen we de waterhuishouding. Het lichaam is in evenwicht als de waterhuishouding in optimale conditie verkeert. Het is voornamelijk de lymfe die hierin een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult.

De lymfe kan bemoeilijkt worden door een aangeboren problematiek, maar ook als gevolg van een ongeval, ziekte of stress. De lymfedrainage die ik toepas is volgens Dr. Vodder (MLVD). Deze therapie is niet alleen gericht op een drainerende werking van het lymfestelsel, maar vooral op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht. Het is een holistische behandeling waarbij de mens in zijn geheel telt.

De manuele lymfedrainage is een zachte massagevorm. Het is toepasbaar op het gehele lichaam en heeft meerdere doelen. Namelijk: stimuleren van de vochtdoorstroming, opheffen van eventuele stagnaties, verhogen van de immuniteit (weerstand), verlagen van stress en het optimaliseren van het hormonale stelsel. De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, is pijnloos en vindt plaats in een ontspannen sfeer.

De behandeling bestaat uit (een combinatie van):

• Manuele lymfedrainage
  • Lymfetaping
  • Aangepaste oefentherapie / mobilisaties
  • Compressietherapie in de vorm van zwachtelen

Behandelbare klachten:

• Oedemen (zwellingen) zowel zichtbaar als niet zichtbaar:
    • Lymfoedeem (bij of ter voorkoming van vochtophoping in een arm, been, borst, buikwand of schaamstreek)
    • Oedeem na een trauma (distorsie, fractuur, haematomen/bloeduitstortingen bijvoorbeeld bij haemofilie)
    • Na een operatieve ingreep (na een oncologische behandeling, knie- of heupoperatie of bijvoorbeeld een ooglidcorrectie)
    • Veneus oedeem
  • Spierpijnen en spierletsels, ontstekingsreacties van pezen, contusies (kneuzingen)